Des d’Osona amb Bici volem expressar la nostra preocupació davant la decisió de l’equip de govern de l’Ajuntament de Vic, expressada en el Ple del darrer dilluns per la regidora d’Urbanisme, Ester Coma, de reconsiderar l’execució del nou carril bici de l’eix Mil·lenari – Zona Esportiva. Es tracta d’una maniobra que pot comprometre una subvenció europea vital per a la ciutat, que també finança altres actuacions importants com la remodelació de la Rambla dels Montcada (Portalet).
Una infraestructura necessària
El carril bici, dissenyat per unir la Ronda Camprodon amb la zona esportiva passant per la plaça Mil·lenari, el carrer de la Sagrada Família i l’avinguda d’Olímpia, és essencial per promoure una mobilitat més segura i sostenible, així com per garantir la seguretat dels vianants que caminen per un espai on hi ha un carril bici estret i perillós sobre la vorera. Cal recordar que el nou carril bici, projectat en calçada amb una amplada suficient, també serviria per a la mobilitat en patinet.
Aquest nou eix ciclista donarà servei a equipaments tan importants com la UVic, l’Institut Jaume Callís, l’Escola Andersen, l’Alberg, la nova residència d’estudiants, el Club Patí Vic, el Club Tennis Vic i la Zona Esportiva, a part de ser un dels itineraris ciclables cap a Gurb, enllaçant amb el carril bici del carrer del Mas d’Osona. A més, permetrà creuar amb seguretat la Plaça del Mil·lenari.
Un projecte amb consens i participació ciutadana
El projecte està integrat dins la planificació de la xarxa bàsica radial del Pla Estratègic de la Bicicleta, així com en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), que l’identifica clarament com a prioritari i a executar a curt termini, i en el Pla Director de les Vies Ciclables Interurbanes a la Plana de Vic del Consell Comarcal d’Osona.
El projecte s’ha redactat des d’una consultora externa (amb un cost superior als 16.000€) i durant més de dos anys ha comptat amb una bona participació activa de la ciutadania i de les entitats d’aquesta zona de la ciutat.
La primera reunió convocada per l’Ajuntament, celebrada el 15 de desembre de 2021, va comptar amb la participació del veïnat de la zona, la UVic, l’Institut Jaume Callís, la comunitat educativa de l’Escola Andersen, l’Alberg i Osona amb Bici, entre d’altres. En aquest procés, el veïnat i equipaments de l’entorn van veure amb bons ulls eliminar les places d’aparcament d’un costat del carrer de la Sagrada Família i de l’avinguda d’Olímpia, tenint en compte l’àmplia bossa d’aparcament del costat de l’institut Jaume Callís, entre d’altres.
A més, el projecte aprovat definitivament, que incorpora millores treballades conjuntament entre Osona amb Bici i els serveis tècnics de l’Ajuntament, va rebre el suport d’una àmplia majoria del consistori en el Ple Municipal del 2 d’octubre de 2023, amb 0 vots en contra.
Per tant, des d’Osona amb Bici, considerem que és una imprudència prendre decisions arbitràries a última hora, incoherents amb els missatges de voler fer de Vic una ciutat més sostenible i saludable, posant en perill el pressupost municipal, més pròpies d’alguns governs municipals de PP i Vox en altres indrets.
La importància de la subvenció europea
El nou carril bici forma part d’un paquet de subvencions de la Unió Europea que també inclou la creació d’un aparcament paisatgístic a la Sínia i la reurbanització de la Rambla dels Montcada (Portalet).
Aquest paquet ascendeix a 1.905.200,00 €, i les condicions acceptades per l’Ajuntament obliguen a executar el paquet complet.
Si no es porta a terme una de les actuacions, com l’execució del carril bici, la ciutadania de Vic haurà de pagar de la seva butxaca el retorn del conjunt de la subvenció i els interessos de demora.
El Ministeri de Transports ha recordat als ajuntaments les condicions per rebre les subvencions, i per tant no es poden fer canvis com els que es proposen ara.
Crida a la responsabilitat
És crucial que l’Ajuntament reconsideri la seva decisió i continuï amb l’execució del projecte del carril bici per garantir un futur més sostenible i segur per a la ciutat de Vic.
Des d’Osona amb Bici, instem a l’Ajuntament de Vic a mantenir el compromís amb aquest projecte consensuat, licitant les obres del projecte aprovat definitivament. Aquesta decisió no només afecta la mobilitat sinó també la reputació i el compromís de la ciutat amb la gestió responsable del pressupost municipal i de les subvencions europees, tot recordant que l’Ajuntament precisament va liderar la xarxa europea URBACT Healthy Cities de ciutats saludables i actualment, amb el conjunt de la comarca, participa en la xarxa URBACT Beyond the Urban sobre mobilitat sostenible urbano-rural..
- Proposem millores en la connectivitat del nou carril bici del carrer Soledat - 09/10/2024
- Presentem una moció a l’Ajuntament de Vic per defensar el projecte de carril bici finançat amb Fons Europeus - 26/07/2024
- Vic pot acabar pagant 1,9 milions d’euros si abandona un projecte de carril bici finançat amb Fons Europeus - 12/07/2024